Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2020

Στην Ελλάδα οι αυθεντικές παρτιτούρες της Μαρία Κάλλας - Το Μουσείο Μαρία Κάλλας έτοιμο για τα 100 χρόνια από την γέννηση της ντίβας της Όπερας

 


Η Μαρία Κάλλας! Ο μύθος, η ντίβα, η φωνή του αιώνα, η θεά, το παγκόσμιο brand μας, η διασημότερη Ελληνίδα, η, η, η...

Μπροστά μου πολλές φορές, στον δρόμο μου τον

δημοσιογραφικό ίσως και τον προσωπικό, όταν σπούδαζα στην Νίκαια της Γαλλίας , τις πρώτες μέρες πριν βρω δωμάτιο στην Πανεπιστημιούπολη, έμεινα σε ένα οικοτροφείο θηλέων .

Δεν κράτησε πολύ η παραμονή μου εκεί γιατί δε μου άρεσε ο περιορισμός, να πρέπει να επιστρέφω κάθε βράδυ πριν τις 11.

Από τότε πολύ ανεξάρτητο πλάσμα ...

Τελοσπάντων. Σε αυτό το οικοτροφείο, είχα μία γειτόνισσα, ακριβώς στο διπλανό δωμάτιο, μία κοπέλα που σπούδαζε όπερα, που σπούδαζε λυρικό τραγούδι .

 

 

Κάθε μέρα λοιπόν με ξετρέλανε με τα Α ,Ε ,Ι,Ο ,ΟΥ, τα μαθήματα φωνητικής που έκανε και στη συνέχεια τραγουδούσε και ακουγόταν σε όλη την Promenade des Anglais .

Οταν λοιπόν έμαθε ότι εγώ είμαι Ελληνίδα , με αγκάλιασε και με φιλούσε, λέγοντας μου: «είσαι σαν την Μαρία Κάλλας σαν την Μαρία Κάλλας, είσαι απο την Ελλάδα που γεννήθηκε το Είδωλο μου, η ηρωίδα μου, το πρότυπο μου ... Ελληνίδα είμαι αλλά όχι Μαρία, Ειρήνη με λένε , της έλεγα και γελάγαμε......

 

 

Σημειώστε εδώ οτι όταν πηγαινοερχόμουν με την πτήση της Ολυμπιακής απευθείας Αθήνα- Νίκαια , αρκετές φορές συνταξίδευα με το δεξί χέρι του Ωνάση, τον κύριο Παύλο Ιωαννίδη (συγκρατήστε αυτή την λεπτομέρεια για τη συνέχεια) που μετέβαινε στο Μόντε Κάρλο στα γραφεία των εταιρειών του Έλληνα μεγιστάνα .

Στη συνέχεια, κάποια στιγμή, δυο τρία χρόνια αργότερα,  έγινα δημοσιογράφος και ξεκίνησα να εργάζομαι στο δημοσιογραφικό οργανισμό Λαμπράκη και συγκεκριμένα στην εφημερίδα Τα Νέα , σε αυτό το μεγάλο σχολείο που λέγεται εφημερίδα και έμαθα να κάνω ρεπορτάζ .

Ενα από τα πρώτα ρεπορτάζ μου λοιπόν ήταν για το πατρικό σπίτι της Μαρία Κάλλας στο Νιχώρι της Μεσσηνίας και πως αυτό βρισκόταν  υπό κατάρρευση και πως έπρεπε να σωθεί και λοιπά και λοιπά.

 

 

Το σπίτι αυτό για την ιστορία , δεν διεσώθη ποτέ. Το ρεπορτάζ μου τότε, είχε προκαλέσει αίσθηση .

Ας μην ξεχνάμε ότι  δεν υπήρχαν πάρα πολλά media το 1985 και βέβαια τα social media ούτε στον ύπνο μας δεν τα είχαμε φανταστεί .

Η εφημερίδα ''Τα Νέα'' και ειδικά τα κυριακάτικα πουλούσε πάνω από 200.000 φύλλα.

 

 

Μετά δούλεψα στο Mega Channel και κάποια στιγμή γύρω στο 1993 πήγα αποστολή στο Παρίσι για να ολοκληρώσω το ρεπορτάζ μου για την διαμάχη μεταξύ του ιδρύματος Ωνάση και του Τιερί Ρουσέλ.

Με υποδέχτηκε λοιπόν ο γοητευτικός αλλά τόσο  απρεπής απέναντι στην μνήμη της γυναίκας που παντρεύτηκε της Χριστίνας Ωνάση που έπαθα σοκ, θυμάμαι.

Μέσα στην αφέλεια του ωστόσο όταν με υποδέχτηκε στο πολυτελές διαμέρισμα του Αριστοτέλη Ωνάση στην Avenue Foch, μου έδειξε την κρεβατοκάμαρα που κοιμόταν με την Μαρία Κάλλας, το μπάνιο της, την αγαπημένη της τραπεζαρία , το μπουντουάρ της.

Έζησα για περίπου 3 ώρες μέσα στο διαμέρισμα που έκανε έρωτα το διασημότερο ζευγάρι του κόσμου εκείνης της εποχής, δύο Ελληνες , ιερά τέρατα , ο ένας της τέχνης και ο άλλος του πλούτου.

Η Μαρία και ο Αρίστος της, αγαπήθηκαν εκεί μέσα και εγώ πήγα για να εκμαιεύσω την αλήθεια για το ειδύλλιο Χριστίνας-+Τιερρύ.

Η ντίβα της όπερας εκεί μέσα λάτρευε και εκεί μέσα μισούσε τον άντρα που της είχε πάρει την καρδιά, το μυαλό , όλο της το είναι.

Το ρεπορτάζ μου στο Παρίσι έκλεισε με το δείπνο μου στο ίδιο τραπέζι του πολυτελούς εστιατορίου Μαξίμ που επέλεγε το ζευγάρι των δαιμόνιων Ελλήνων .

 

 

Αυτές οι τρεις αναμνήσεις ως εισαγωγή, κάπως μεγάλη, είναι η αλήθεια για να σας διηγηθώ ότι σήμερα πολλά χρόνια αργότερα η Μαρία Κάλλας είναι πάλι στο δρόμο μου, η ακριβέστερα στον δρόμο, στην ζωή, στο όραμα μιάς παλιάς μου φίλης της Λιάνας Σκουρλή .

Όταν η Λιάνα Σκουρλή διάβασε στο eirinika ότι είχα την αποκλειστικότητα της ερωτικής επιστολής **της Μαρία Κάλλας προς τον Αριστοτέλη Ωνάση , τον Αρίστο της μου εκμυστηρεύτηκε το όνειρο της: Τη δημιουργία του μουσείου Μαρία Κάλλας στην οδό Μητροπόλεως.

Η Λιάνα εδώ και πολλά χρόνια συλλέγει προσωπικά αντικείμενα της μεγάλης μας σοπράνο με την προοπτική να εκτεθούν σε ένα χώρο αφιερωμένο στην Μαρία .

Η γραφειοκρατία τις περισσότερες φορές κατατρώγει τα όνειρα , οι στενοκέφαλοι Ροκανίζουν τα μεγαλεπήβολα σχέδια, εκείνα που οφείλουμε ως έθνος να υλοποιήσουμε για να τιμήσουμε την σημαντικότερη Ελληνίδα του προηγούμενου αιώνα για να κρατήσουμε άσβεστη την μνήμη της.

Η Λιάνα όμως το παλεύει .

Είναι κοντά στο τελικό στάδιο Την βοήθησε ο Καμίνης, την στηρίζει ο Μπακογιάννης. Αυτονόητο βέβαια είναι , θαρρώ αλλά πάμε παρακάτω.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε, αυτό το περίεργο, το πολεμικό καλοκαίρι του 2020 η Λιάνα κατάφερε να εξασφαλίσει χρήματα από τον άξιο εκπρόσωπο του έργου του Ιδρύματος Νιάρχου, τον περίφημο κύριο Δρακόπουλο και να αγοράσει τις αυθεντικές παρτιτούρες της Μαρία Κάλλας.

Τις έχετε εδώ μπροστά σας, μας τις εμπιστεύτηκε η κυρία Σκουρλή.

Δημοσιεύουμε ένα απόσπασμα με μεγάλο σεβασμό στο όνομα της ντίβα της όπερας. Με ευγνωμοσύνη και συναίσθηση της ευθύνης που μας αναλογεί απέναντι στην κυρία Σκουρλή και σε όλους όσοι στο εξής θα γίνουν συνοδοιπόροι της , συμπαραστάτες και decision makers γιά να λειτουργήσει το Μουσείο Μαρία Καλλας - Maria Callas Museum .

Πηγή φωτογραφιών: christies

Το κτίριο υπάρχει, έχει διατεθεί, τα εκθέματα υπάρχουν, μένει να συγκεντρωθούν τα κονδύλια, μια μόνιμη πηγή εσόδων, πολύ πιθανόν με crowd funding από όλο τον κόσμο, απο τους εραστές τη όπερας για να λειτουργήσει .

Όλα αυτά ελπίζοντας, εσείς που διαβάζετε αυτό το κείμενο, όλα αυτά εσείς που πιστεύετε ότι η Μαρία Κάλλας αξίζει να έχει το δικό της σπίτι στην Ελλάδα ώστε όταν θα αρχίσουν κάποια στιγμή πάλι να συρρέουν εκατομμύρια επισκεπτών στην Αθήνα το μουσείο Μαρία Κάλλας να γίνει ένα από τα πιο επισκέψιμα Μουσεία παγκοσμίως.

Σχολιάστε, γράψτε, απαντήστε, δώστε μας την άποψη σας πιέστε, παροτρύνετε, στείλτε απλά τις ευχές σας, ή συμβάλλετε με κάθε τρόπο για να γίνει πραγματικότητα αυτό το σπουδαίο όραμα.

Τα 100 χρόνια απο την γέννηση της πλησιάζουν . 

1923-2023 ας κινητοποιηθούν, ευαισθητοποιηθούν όσοι πρέπει γιά να συντονίσουμε μιά μεγαλειώδη ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ με επίκεντρο το δικό της Μουσείο Μαρία Κάλλας . 

*και αυτή είναι η τέταρτη φορά που είχα κάτι πολύτιμο η ήρθα τόσο κοντά με από αυτό το μεγαθήριο της τέχνης)

**μου το εμπιστεύτηκε ο αρχιπιλότος και πρώτος Γενικός Διευθυντής της Ολυμπιακής, ο αξιοσέβαστος κύριος Παύλος Ιωαννίδης

***πάλι ο Νιάρχος δίπλα στον Ωνάση ...

ΟΙ ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ

Η προσωπική συλλογή με παρτιτούρες της Μαρία Κάλλας , πουλήθηκε σε δημοπρασία τον Ιούλιο του 2020 απο τον οίκο δημοπρασιών Christies.

Αγοράστηκαν για 32.500 £ απο την κυρία Σκουρλή & προέρχονται κυρίως απο την δεκαετία 1940- 1950.

Περίπου 290 στο σύνολο τους , οι περισσότερες εκδόθηκαν απο τον οίκο Ricordi στο Μιλάνο .

Ανάμεσα τους και παρτιτούρες απο σημαντικούς Εκδοτικούς οίκους της Ιταλίας της Αγγλίας της Γαλλίας και της Γερμανίας.

Πρόκειται για παρτιτούρες με συνθέσεις από όπερες των μέσων του 20ού αιώνα , ανάμεσα τους λιμπρέτα και άριες .

Κάποιες φέρουν αφιερώσεις των σύνθετων ενώ άλλες είχαν προσφερθεί από θαυμαστές της η λιμπρετίστες .

Οι περισσότερες παρτιτούρες έχουν επάνω σημειώσεις της ίδιας της σοπράνο ή των μαέστρων της, με υπογραμμισμένα τα σημεία των ρόλων της , συνήθως με μελάνι.

Κάποιες παρτιτούρες ήταν διπλωμένες εκεί που η Μαρία Κάλλας ήθελε να δώσει μεγαλύτερη προσοχή η να ξαναμελετήσει.

Ανάμεσα τους : Il pirata 1960 στην La Scala, Fedora (1898 Medea [Médée], La Valchiria , Parsifal, La sonnambula; Carmen, Il trovatore, Aroldo, Attila, Verdi’s Otello και Il Corsaro.

Όλες οι παρτιτούρες είναι δεμένες με δέρμα σε διαφορετικά χρώματα και φέρουν επάνω τους τα αρχικά Μαρία Κάλλας η Μαρία Μενεγκίνι Κάλλας MC’ or ‘MMC’ [Maria Meneghiri Callas]

Το Sothebys τις πούλησε τελικά στην κυρία Σκουρλή για 32.500 £ και μέχρι το άνοιγμα του μουσείου και θα φυλαχθούν μέσα στο ίδρυμα Νιάρχος.