Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2020

Τι αλλάζει σε ΑΕΙ και Πανελλαδικές με τα «κοινά πτυχία»

 


«Κορμός» για το χτίσιμο των διπλών πτυχίων είναι η αγορά εργασίας και οι δυνατότητες που θα αποκτά ο απόφοιτος που θα κατέχει διπλό πτυχίο

«Kοινά πτυχία» από τα προγράμματα διαφορετικών τμημάτων  στα Πανεπιστήμια προωθεί το υπουργείο Παιδείας.  Από τα βασικά χαρακτηριστικά  του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, όπως  αποκαλύπτει στο   prototohema.gr ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης,  είναι ότι δεν θα περιορίζεται πλέον το πανεπιστημιακό Τμήμα σε ένα πρόγραμμα σπουδών όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά όπως  ακριβώς γίνεται  στα μεταπτυχιακά προγράμματα, θα μπορούν να  δημιουργούνται  τμήματα με πρόγραμμα σπουδών που θα περιέχει μαθήματα και από άλλα τμήματα  , είτε του ιδίου πανεπιστημίου, είτε και  από άλλα τμήματα.

Για το λόγο αυτό θα  δοθεί η  δυνατότητα  στους υποψηφίους  των Πανελλαδικών Εξετάσεων τα επόμενα χρόνια να συμπληρώνουν  στο Μηχανογραφικό Δελτίο σχολές, από μία προκαθορισμένη λίστα  που θα οδηγούν  σε διπλό πτυχίο. Δηλαδή αναζητάται μοντέλο  με βάση το οποίο ο φοιτητές μετά το τέλος των σπουδών του να  μπορούν να έχουν  πτυχίο από δύο ειδικότητες, «στο πλαίσιο της διεπιστημονικότητας που υπάρχει», όπως είναι το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Όπως  εξηγεί  ο κ. Διγαλάκης, o αρμόδιος υφυπουργός  για θέματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης,  τα Πανεπιστήμια τα οποία έχουν αυτονομία θα καταρτίσουν μία νέα λίστα σχολών που θα οδηγούν σε διπλό πτυχίο, μετά την επιτυχημένη  ολοκλήρωση των σπουδών.

«Τα Πανεπιστήμια θα προτείνουν  συνδυασμούς τμημάτων, από ομοειδής σχολές,  επί παραδείγματι Νομική και Πολιτικό Νομικής που θα οδηγούν σε διπλό πτυχίο, όχι σε τέσσερα χρόνια αλλά σε έξι».

Τα τμήματα που θα προτείνουν τα Πανεπιστήμια θα αξιολογούνται από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης  και θα δίνεται το «πράσινο φως» από το υπουργείο Παιδείας να δημιουργηθεί μία προκαθορισμένη λίστα σχολών από την οποία οι υποψήφιοι για τα Πανεπιστήμια θα επιλέγουν σχολές που θα τους οδηγούν σε δύο πτυχία, τα λεγόμενα (dual degree).

Στις συζητήσεις που ήδη γίνονται  στα Πανεπιστήμια βασικός «κορμός» για το χτίσιμο των διπλών πτυχίων είναι η αγορά εργασίας και οι δυνατότητες που θα αποκτά ο απόφοιτος που θα κατέχει διπλό πτυχίο. Ο υφυπουργός ξεκαθαρίζει ότι το σχέδιο δεν αφορά στη δημιουργία νέων τμημάτων , αλλά προγραμμάτων που θα προκύψουν διατμηματικά , από δύο πανεπιστημιακά τμήματα.

Σύμφωνα με  συζητήσεις που γίνονται  χωρίς να έχουν καταλήξει ακόμα ο φοιτητής που το επιθυμεί δηλώνει και το δεύτερο τμήμα στο οποίο επιθυμεί να σπουδάσει, το οποίο  συνήθως  κινείται μεταξύ ομοειδών σχολών, όπως αυτές  προσδιορίζονται από σχετική λίστα. Οι φοιτητές  παρακολουθούν τον κύκλο μαθημάτων που αντιστοιχεί στο τμήμα της σχολής που έχουν επιλέξει και θα εξετάζονται σε αυτά, ενώ παράλληλα  έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και μία δεύτερη κατεύθυνση, με την προϋπόθεση ότι θα είναι συγγενής επιστημονικά με το αρχικό τμήμα εισαγωγής, προκειμένου να εξεταστούν και σε μία δεύτερη σειρά μαθημάτων, αποκτώντας στο τέλος το διπλό πτυχίο εφόσον εξεταστούν επιτυχώς σε όλα τα μαθήματα που θα καθοριστούν από το πανεπιστήμιο .

Βασικό στοιχείο του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση  είναι ότι θα δίνεται η δυνατότητα σε ένα τμήμα να παρέχει  περισσότερα Προγράμματα Σπουδών  σε συνεργασία  με άλλα τμήματα ή ακόμα και με τμήματα άλλων Πανεπιστημίων.  Όπως λέει ο κ. Διγαλάκηςτα Πανεπιστημιακά τμήματα θα μπορούν να οργανώνουν τμήματα με πρόγραμμα σπουδών που θα περιέχει μαθήματα και από άλλα τμήματα και προγράμματα,  του ίδιου ή άλλου Πανεπιστημίου

Ως παράδειγμα και μάλιστα επίκαιρο ο υφυπουργός έφερε τη συνεργασία τμήματος Μαθηματικών με τμήμα  Βιολογίας ή και Ιατρικής  που θα οδηγούσε  σε πτυχίο  στο οποίο ο κάτοχος  θα έχει  γνώσεις για  μαθηματικό  μοντέλο επιδημιολογίας . Επίσης, ο κ. Διγαλάκης λέει ότι θα ήταν δυνατή η συνεργασία τμήματος Κοινωνιολογίας με τμήμα Πληροφορικής που θα οδηγούσε τον κάτοχο του πτυχίου να έχει δυνατότητες ανάλυσης δεδομένων.

Ο συνδυασμός των Ανθρωπιστικών σπουδών με την Πληροφορική, όπως διαβλέπουν οι πανεπιστημιακοί, μπορεί να οδηγήσει σε γνώση μεθόδων και σε δημιουργία δεξιοτήτων πολύ σημαντικών για την προώθηση πολλών επιστημών. Οι πανεπιστημιακοί βλέπουν με «καλό μάτι» την εκπόνηση κοινών προγραμμάτων  , από διαφορετικές σχολές, θεωρώντας ότι με αυτό τον τρόπο οι πτυχιούχοι τους θα έχουν περισσότερα και πιο εξειδικευμένα προγράμματα στην αγορά εργασίας ενώ ανοίγονται και δυνατότητες συνεργασίας  που προωθούν την εξωστρέφεια στα Πανεπιστήμια.

 Θέσπιση βάσης εισαγωγής

Το  νέο «τοπίο» στα Πανεπιστήμια  που στοχεύει να δημιουργήσει το υπουργείο Παιδείας  με  τον  νέο νόμο πλαίσιο  για  την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που ετοιμάζει και αναμένεται σύντομα να δημοσιοποιήσει  εξειδικεύει,  σύμφωνα με πληροφορίες  τον καθορισμό από τα ΑΕΙ του αριθμού των εισακτέων  στα Πανεπιστήμια.

Ηδη , από πέρυσι είχε ξεκινήσει  η  διαδικασία αποστολής από τα Πανεπιστήμια προς το υπουργείο Παιδείας, επιστολές με τον    αριθμό  των φοιτητών που μπορούν να εκπαιδεύσουν , ωστόσο λόγω πανδημίας η διαδικασία σταμάτησε.  Επίσης, Τα Πανεπιστήμια  , θα ορίζουν  πλαφόν στη βαθμολογία των πρωτοετών φοιτητών  σε μαθήματα αυξημένης  βαρύτητας.

Για τη  θέσπιση βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ,  αναφορά έκανε και ο πρωθυπουργός  Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την πρόσφατη ομιλία του στη ΔΕΘ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες με τον ίδιο    νόμο αναμένεται ότι  θα οριστεί διπλό σύστημα διοίκησης των πανεπιστημίων από τη Σύγκλητο και  Συμβούλια προσωπικοτήτων.

Από την ερχόμενη χρονιά αλλάζει και το «τοπίο» στις χρηματοδοτήσεις των ΑΕΙ. Εφέτος η κατανομή των κονδυλίων στα Πανεπιστήμια έγινε με βάση αντικειμενικά κριτήρια,  ενώ από την ερχόμενη χρονιά το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι  το 80%  της τακτικής επιχορήγησης να δίνεται με βάση τα κριτήρια  (αριθμό φοιτητών  και διδασκόντων) και το υπόλοιπο 20% με βάση την ερευνητική δραστηριότητα, την εξωστρέφεια και άλλους δείκτες που εκείνα  θα επιλέγουν να αξιολογηθούν από την εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Τη φετινή χρονιά πάντως, για τον υπολογισμό του συνολικού δείκτη κατανομής για κάθε ΑΕΙ, το κάθε κριτήριο λαμβάνεται υπόψη με ένα συντελεστή βαρύτητας, ενώ ο συνολικός δείκτης κατανομής για το κάθε ΑΕΙ υπολογίζεται ως ποσοστό του συνολικού ποσού που θα κατανεμηθεί στα Ιδρύματα, βάσει συγκεκριμένου μαθηματικού τύπου.

Πρώτο Θέμα