Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

Οι προτάσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για την λογιστική τυποποίηση στο δημόσιο.




POULIOPOULOS-LEVNIDASΩς μέλος της συνέλευσης των αντιπροσώπων του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος θεωρώ σκόπιμο έστω και με αυτόν τον τρόπο να ενημερώσω τα μέλη του ΟΕΕ για κάποιες
δραστηριότητες της κεντρικής διοίκησης του ΟΕΕ.
Έτσι λοιπόν σε σχετικό Δελτίου τύπου του ΟΕΕ διαβάζουμε τα ακόλουθα:
<<Τις βασικές θέσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος σχετικά με την λογιστική τυποποίηση και τις αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας, περιέγραψε ο Πρόεδρος του ΟΕΕ κ. Κωνσταντίνος Κόλλιας μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Ο κύριος Κόλλιας αφού έκανε μια αποτίμηση του έργου και των δράσεων του ΟΕΕ στο τομέα αυτό δήλωσε ότι το Οικονομικό Επιμελητήριο ζητάει:
  1. Να ανατεθεί στο ΟΕΕ η μελέτη και εισήγηση για την κατάρτιση του προεδρικού διατάγματος που θα καθορίζει τις βασικές αρχές του Λογιστικού Σχεδίου της Γενικής Κυβέρνησης και το περιεχόμενο του, ως ο φορέας που διαθέτει την τεχνογνωσία και εμπειρία στα κλαδικά λογιστικά σχέδια φορέων του Δημοσίου.

  1. Να έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης υποψηφιότητας για την πλήρωση θέσης προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) Υπουργείου μόνο στελέχη του Δημοσίου Τομέα του κλάδου ΠΕ Οικονομικού, οι οποίοι διαθέτουν την απαιτούμενη επιμόρφωση και κατάρτιση στην Λογιστική.

  1. Να στελεχωθούν οι Οικονομικές Υπηρεσίες του δημόσιου τομέα από πτυχιούχους οικονομικών σχολών με εξειδίκευση και κατάρτιση στην λογιστική.

Καταλήγοντας στην ομιλία του ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος επισήμανε:
  1. Την αναγκαιότητα άμεσης εφαρμογής του Διπλογραφικού Συστήματος στην Κεντρική Διοίκηση ώστε όλος ο Δημόσιος Τομέας να τηρεί ένα ενιαίο λογιστικό σύστημα και να σταματήσει η παράλληλη λειτουργία του Δημόσιου Λογιστικού με το Διπλογραφικό Σύστημα.
  2. Την παροχή συνεχούς εκπαίδευσης σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο των υπαλλήλων πτυχιούχων οικονομικής κατεύθυνσης οι οποίοι θα στελεχώσουν τις Οικονομικές Υπηρεσίες του Δημοσίου.
  3. Την αναγκαιότητα Ουσιαστικής Αναβάθμισης της λειτουργίας των Οικονομικών Υπηρεσιών του Δημοσίου και του προσωπικού τους με τροποποίηση των υφισταμένων οργανισμών τους>>.

Οι θέσεις δε του ΟΕΕ επί του ακόλουθου νομοσχεδίου είναι οι εξής:
«Αρχές δημοσιονομικής  διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ)- δημόσιο λογιστικό»

Ο ρόλος του ΟΕΕ στην εφαρμογή της λογιστικής τυποποίησης στο Δημόσιο:
Με το Ν1819/88 η Πολιτεία θεσμοθέτησε το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ως
τον αρμόδιο επιστημονικό φορέα για την κατάρτιση των Κλαδικών Λογιστικών
Σχεδίων. Ο θεσμός της λογιστικής τυποποίησης καθιερώθηκε στην Ελλάδα με το
Ν1041/1980 και το ΠΔ 1123/1980.
Η εφαρμογή της Λογιστικής Τυποποίησης σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες,
ιδιωτικές και δημόσιες, είχε και έχει ύψιστη σημασία στη διαφάνεια των οικονομικών
πράξεων, στην απεικόνιση των πραγματικών οικονομικών δεδομένων και στη
διεύρυνση του περιεχομένου των οικονομικών καταστάσεων απολογισμού και
ισολογισμού.
Ως λογιστική τυποποίηση εννοούμε το σύνολο των αρχών και κανόνων που
εφαρμόζονται για τον ομοιόμορφο τρόπο λογιστικού και κοστολογικού χειρισμού
των γεγονότων που αφορούν και συνδέονται με την ύπαρξη και λειτουργία των
επιχειρήσεων και γενικά των οικονομικών δραστηριοτήτων στη χώρα μας.
Το 1994 από τον τότε Υπουργό Εθνικής Οικονομίας ανατέθηκε στο Οικονομικό
Επιμελητήριο της Ελλάδος η πραγματοποίηση μελέτης και εισήγησης για την
κατάρτιση του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των Ν.Π.Δ.Δ. (Δήμοι, Κοινότητες,
Νοσοκομεία, Ιδρύματα, Οργανισμοί, Α.Ε.Ι., Τ.Ε.Ι. κλπ.).
Η εφαρμογή της αναλυτικής λογιστικής στον ευρύτερο δημόσιο τομέα κρίθηκε
αναγκαία για τη διεύρυνση του περιεχομένου των οικονομικών καταστάσεων
απολογισμού και ισολογισμού, ώστε εκτός από τα στοιχεία που αναφέρονται στο
Δημόσιο Λογιστικό, να απεικονίζεται η πραγματική περιουσιακή και οικονομική
κατάσταση των ΝΠΔΔ όπως διαμορφώνεται με την εκτέλεση του προϋπολογισμού
και του κλεισίματος του ισολογισμού κάθε οικονομικού έτους. Η τήρηση του
Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου προωθεί την διαφάνεια των οικονομικών πράξεων
και την άμεση άντληση ακριβών στοιχείων και οικονομικών δεδομένων για τις
υποχρεώσεις και τις απαιτήσεις των φορέων. Το Κράτος δύναται να έχει πλήρη 2

απεικόνιση της οικονομικής κατάστασης των ΝΠΔΔ και με τον λογιστικό έλεγχο που
διενεργείται να έχει τη δυνατότητα της μείωσης των δημοσίων δαπανών, οι οποίες
όπως γνωρίζουμε ορισμένες φορές είναι ανεξέλεγκτες.
Το Δημόσιο Λογιστικό σαν ένα εργαλείο καθαρά ταμειακής διαχείρισης δεν διαθέτει
τις δυνατότητες μιας ολοκληρωμένης και αξιόπιστης λογιστικής παρακολούθησης.
Η διάρθρωση του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των Ν.Π.Δ.Δ., ακολουθούσε σε όλο
της το εύρος αυτήν του Γενικού Λογιστικού Σχεδίου και διέπεται από τις βασικές
αρχές και λειτουργίες της Λογιστικής Επιστήμης. Η κωδικαρίθμηση των
Λογαριασμών έγινε προσπάθεια να μην αποκλίνει από αυτή του Γενικού Λογιστικού
Σχεδίου παρά μόνο στα σημεία που ειδικοί λόγοι το επέβαλαν. Το όλο έργο, που
αποτελείται από πέντε κεφάλαια και από ένα παράρτημα που αφορά στους
προϋπολογισμούς εσόδων – εξόδων, θεωρείται ως πρωτότυπη ύλη μεγάλης
επιστημονικής σημασίας, με την πρακτική εφαρμογή της οποίας τέθηκαν οι βάσεις
της διαχειριστικής και λογιστικής τακτοποίησης και αναμόρφωσης στον δημόσιο
τομέα, που ως γνωστόν χρήζει ιδιαίτερης φροντίδας και προσοχής στον οικονομικό
τουλάχιστον τομέα.
Τον Ιούλιο του 1998 εκδόθηκε το ΠΔ 205/1998 με το οποίο ορίστηκε το περιεχόμενο
και ο χρόνος έναρξης εφαρμογής του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των ΝΠΔΔ.
Σύμφωνα λοιπόν με το διάταγμα αυτό, το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο των ΝΠΔΔ
εφαρμόζεται από όλα τα ΝΠΔΔ υποχρεωτικά από 1/1/2000.
Το ΟΕΕ από το 1999 ζητά την επέκταση της Λογιστικής Τυποποίησης στην Κεντρική
Διοίκηση δηλαδή στα Υπουργεία ως μέσο καταπολέμησης της διαφθοράς του
Δημοσίου, της κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος, του πλήρη ελέγχου των
διαθεσίμων του, καθώς θα οδηγήσει στον αντικειμενικότερο προσδιορισμό των
μεγεθών που διαμόρφωσαν το αποτέλεσμα δηλαδή την φορολογητέα ύλη και
συνεπώς στην δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών. Σημειώνεται ότι με
την εφαρμογή της Λογιστικής Τυποποίησης στην Κεντρική Διοίκηση θα επιτευχθεί η
συγκέντρωση στοιχείων για εξαγωγή ύψιστης σημασίας κλαδικών δεικτών, χρήσιμων
για τη λήψη μέτρων οικονομικής πολιτικής αλλά και άσκησης αποτελεσματικών
ελέγχων. 3

Με δεδομένη τη συνεχή εξέλιξη των οικονομικών, κοινωνικών και παραγωγικών
δομών παγκοσμίως είναι αδύνατο οι παραδοσιακές μορφές οργάνωσης να
παραμένουν αναλλοίωτες και στάσιμες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που παρουσιάσθηκε στην εφαρμογή του Κλαδικού
Λογιστικού Σχεδίου των ΝΠΔΔ ήταν η κατάσταση του ανθρώπινου δυναμικού όσο
αφορά τη γνώση του Διπλογραφικού Συστήματος. Το προσωπικό των Οικονομικών
Υπηρεσιών δεν είχε την εμπειρία λειτουργίας του Διπλογραφικού Συστήματος και
εάν ακόμη υπήρχαν κάποιοι υπάλληλοι που το γνώριζαν είχαν αποξενωθεί από το
αντικείμενο της Λογιστικής αφού το αντικείμενο της εργασίας τους ήταν σύμφωνα
με το Δημόσιο Λογιστικό.
Για την οργάνωση των Οικονομικών Υπηρεσιών των ΝΠΔΔ και την αποτελεσματική
εφαρμογή του Διπλογραφικού Συστήματος επιβάλλονται αλλαγές στις διαδικασίες,
στην στελέχωση τους και στην λειτουργία των Οργανισμών.
Θέσεις του ΟΕΕ επί του Νομοσχεδίου:
Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας επί του Νομοσχεδίου «Αρχές
δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας
2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό» σας καταθέτει τις παρατηρήσεις του:

1. Επί του άρθρου 156 που αναφέρεται στην έκδοση προεδρικού διατάγματος
μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομικών που θα καθορίζει τις βασικές
αρχές του Λογιστικού Σχεδίου της Γενικής Κυβέρνησης και το περιεχόμενο
του, το ΟΕΕ ως ο φορέας που του είχε ανατεθεί από την Πολιτεία η
κατάρτιση των Κλαδικών Λογιστικών Σχεδίων για τα οποία έγινε αναφορά
και ως φορέας που διαθέτει την τεχνογνωσία και εμπειρία στα θέματα της
λογιστικής τυποποίησης, ζητά να του ανατεθεί η μελέτη και εισήγηση για
την κατάρτιση του προεδρικού διατάγματος.
2. Σχετικά με την παρ 6α του άρθρου 24 προβλέπεται ότι έχουν δικαίωμα
υποβολής αίτησης υποψηφιότητας για την πλήρωση θέσης προϊσταμένου της
Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) Υπουργείου υπάλληλοι
όλων των κλάδων κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής του διπλογραφικού συστήματος στην Γενική
Κυβέρνηση, απαιτείται η στελέχωση των Οικονομικών Υπηρεσιών από 4

πτυχιούχους Οικονομικών Σχολών με εξειδίκευση και κατάρτιση στην
Λογιστική.
Πάγια θέση του ΟΕΕ είναι να τοποθετείται σε θέση Προϊσταμένου Οικονομικών
Υπηρεσιών μόνο υπάλληλος του κλάδου ΠΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ. Σημειώνουμε ότι
ακόμη και σήμερα σε Υπηρεσίες καθαρά οικονομικού αντικειμένου τοποθετείται
πτυχιούχος μη οικονομικής κατεύθυνσης με την αιτιολογία ότι προβλέπεται η
πλήρωση της θέσης του Προϊσταμένου από ΠΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ
(στον κλάδο αυτό μπορεί να ενταχθούν πτυχιούχοι όλων των κατευθύνσεων).
Η πρόταση μας είναι στελέχη του Δημοσίου Τομέα του κλάδου ΠΕ Οικονομικού οι
οποίοι διαθέτουν την απαιτούμενη επιμόρφωση και κατάρτιση στην Λογιστική να
αξιοποιηθούν και να έχουν μόνο αυτοί δικαίωμα υποβολής αίτησης υποψηφιότητας
για την θέση ΓΔΟΥ.
Συνοψίζοντας καταλήγω :
1. Στην αναγκαιότητα άμεσης εφαρμογής του Διπλογραφικού Συστήματος στην
Κεντρική Διοίκηση ώστε όλος ο Δημόσιος Τομέας να τηρεί ένα ενιαίο
λογιστικό σύστημα και να σταματήσει η παράλληλη λειτουργία του Δημόσιου
Λογιστικού με το Διπλογραφικό Σύστημα.
2. Στην παροχή συνεχούς εκπαίδευσης σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο των
υπαλλήλων πτυχιούχων οικονομικής κατεύθυνσης οι οποίοι θα στελεχώσουν
τις Οικονομικές Υπηρεσίες του Δημοσίου.
3. Στην αναγκαιότητα Ουσιαστικής Αναβάθμισης της λειτουργίας των
Οικονομικών Υπηρεσιών του Δημοσίου και του προσωπικού τους με
τροποποίηση των υφισταμένων οργανισμών τους.
Γράφει: ο Λεωνίδας Πουλιόπουλος μέλος της ΣτΑ του ΟΕΕ.

απο το φουιτ