Τους τρόπους με τους οποίους τα μεγάλα λιμάνια της χώρας αναμένεται να αναδειχθούν τα επόμενα χρόνια σε κύριους μοχλούς ανάπτυξης της χώρας και να δημιουργήσουν χιλιάδες νέες
θέσεις εργασίας ανέπτυξαν αρκετοί από τους ομιλητές στο το βήμα του Συνδρίου του Economist στη Θεσσαλονίκη.
Η στρατηγική θέση της χώρας η οποία αποτελούσε πάντοτε δίαυλο «επικοινωνίας» μεταξύ Ανατολής και Δύσης δημιουργεί νέες επενδυτικές προοπτικές και μπορεί να αποτελέσει βασικό παράγοντα στην προσπάθεια που κάνει η χώρα για την έξοδο από την κρίση.
Με τις κατάλληλες ενέργειες λιμάνια όπως του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και άλλα περιφερειακά μπορούν να διαδραματίσουν κεντρικό εμπορικό και ενεργειακό ρόλο παράλληλα με την «βαριά» τουριστική λειτουργία τους.
Επενδύσεις άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ στην Ηγουμενίτσα
Επενδύσεις άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ υλοποιούνται στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το πλησιέστερο, γεωγραφικά, λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ ΑΕ), Βασίλειος Διαμαντής.
Πρόκειται για την υλοποίηση έργων της δεύτερης και της τρίτης φάσης ανάπτυξης του λιμένα, προϋπολογισμού 66,250 εκ. ευρώ και 73,700 εκ. ευρώ αντίστοιχα, που αναμένεται να δώσουν ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, τόνισε.
Ενα από τα σημαντικά στοιχεία της δεύτερης φάσης είναι και το κτίριο του τερματικού σταθμού 3, (2.324,80 τ.μ) που θα εξυπηρετεί ελέγχους που υπαγορεύει η Συνθήκη Σένγκεν και θα αποτελεί τερματικό σταθμό υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, συμπλήρωσε.
Εξάλλου, έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται και η τρίτη φάση ανάπτυξης του λιμένα, η οποία περιλαμβάνει το εμπορευματικό κομμάτι των λιμενικών εγκαταστάσεων.
Στο μεταξύ, «στοίχημα» για τον ΟΛΗΓ αποτελεί και η ενδυνάμωση της κρουαζιέρας στην περιοχή, καθώς το 2013 ήταν μια πολύ καλή χρονιά, που δημιούργησε σταθερές συνεργασίες με σημαντικές εταιρείες κρουαζιέρας.
Πέρυσι, στο λιμάνι «έδεσαν» 16 κρουαζιερόπλοια (αύξηση 50% έναντι του 2012) και για το 2014 αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι η κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, διευκρίνισε ο κ. Διαμαντής.
Για το τρέχον έτος, οι προσπάθειες της ΟΛΗΓ ΑΕ έχουν στο επίκεντρό τους την προσέλκυση όλο και περισσότερων εταιρειών κρουαζιέρας και, ήδη, πέρα από τις πρώτες επαφές που έχουν γίνει, έχουν επιβεβαιωθεί δρομολόγια (όπως της εταιρείας Seabourn), σημείωσε.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Διαμαντής στη διάρκεια της ομιλίας του στο συνέδριο, η δυναμική που καταγράφεται στη δραστηριότητα του λιμένα αποτυπώνεται και στην αύξηση των επιβατών που καταγράφηκε το 2013 (+ 5,7% για τους επιβάτες του εξωτερικού και +11,28% για τους επιβάτες εσωτερικού).
Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 230.000 φορτηγά από και προς λιμένες εσωτερικού και εξωτερικού και κύριες συνδέσεις του λιμένα αποτελούν οι ιταλικοί λιμένες (Μπάρι, Πρίντεζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα) καθώς και η Κέρκυρα.
Στο μεταξύ, ο ΟΛΗΓ συμμετέχει, σε συνεργασία με την Λιμενική Αρχή της Βενετίας, στο έργο ADRIAMOS, το οποίο εγκρίθηκε από την ΕΕ και βρίσκεται στη φάση της υλοποίησης. Αντικείμενο του έργου είναι η χρηματοδότηση όλων των μελετών κατασκευής του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσπρωτίας.
Στο έργο εντάχθηκαν οι οριστικές μελέτες ανάπτυξης του διχωρικού Εμπορευματικού Κέντρου καθώς και οι μελέτες κατασκευής των κτιρίων και έργων υποδομής. Το έργο συγχρηματοδοτείται 50% από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (Ευρωπαϊκή Επιτροπή) και 50% από εθνικούς πόρους. Ο συνολικός προϋπολογισμός για την ΟΛΗΓ ΑΕ είναι 3.050.000,00 ευρώ.
Σύμφωνα με το διχωρικό σύστημα, προτείνεται η αποθήκευση, διαλογή και διαχείριση των προϊόντων να πραγματοποιείται στο Εμπορευματικό Κέντρο στη θέση ή θέσεις που θα επιλεχθεί ως ο κύριος «πόλος», ενώ η εξυπηρέτηση των ασυνόδευτων φορτίων και η προσωρινή εναπόθεση θα πραγματοποιείται εντός της λιμενικής ζώνης. Ηδη, λειτουργεί πιλοτικά ένας χώρος ασυνόδευτων φορτίων εντός της ζώνης λιμένα, όπου η έκταση για την απόθεση των φορτίων αυτών είναι διαθέσιμη από τον ΟΛΗΓ χωρίς ενόχληση της λειτουργίας του λιμένα.
Προς στιγμήν έχει επιλεγεί ο τεχνικός σύμβουλος, όπως προέκυψε από τη διαγωνιστική διαδικασία, και άμεσα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για την προκήρυξη των επιμέρους μελετών.
Εξάλλου, ο Οργανισμός συμμετέχει σε δώδεκα ευρωπαϊκά προγράμματα (σε έργα που εντάσσονται στο Interreg Ελλάδα-Ιταλία και Ελλάδα - Αλβανία κ.ά.), με τον προϋπολογισμό για τον ΟΛΗΓ, για το σύνολο αυτών, να διαμορφώνεται στα 3.033.857,00 ευρώ.
Το Ηράκλειο κόμβος για τον ενεργειακό πλούτο της Κρήτης
Κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας αναμένεται να παίξει τα επόμενα χρόνια και το λιμάνι του Ηρακλείου το οποίο εκτός από τουριστικές χρήσεις θα αποτελέσει και σημαντικό κόμβο για την εποχή αξιοποίησης των ενεργειακών κοιτασμάτων στη θάλασσα της Κρήτης.
Ηδη, σήμερα, 800 πλοία διαπλέουν καθημερινά τα ύδατα μεταξύ Αφρικής και Κρήτης και η κίνηση αυτή υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί σημαντικά, όταν φτάσει η ώρα της αξιοποίησης των ενεργειακών αποθεμάτων, γεγονός που απαιτεί εγρήγορση, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), Ιωάννης Μπρας.
«Η ενέργεια έρχεται και πρέπει να μελετήσουμε σοβαρά ποιες άλλες δυνατότητες έχουμε -αν έχουμε. Θα πρέπει να δημιουργηθούν νέα εμπορικά κέντρα και υποδομές μεταφορών, ενώ ο ΟΛΗ στηρίζει και τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τη διαχείριση κινδύνων από θαλάσσιες και παράκτιες δραστηριότητες» σημείωσε.
Πρόσθεσε δε, ότι ο ΟΛΗ έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα μελέτης και ανάλυσης κινδύνων για τη λειτουργία πλωτών εξεδρών άντλησης ενεργειακών αποθεμάτων στην ανατολική Μεσόγειο.
Στο μεταξύ, πάνω από 270.000 άτομα κατέφθασαν στο Ηράκλειο με κρουαζιερόπλοια το 2013, ενώ το 2014 αναμένεται περαιτέρω αύξηση, της τάξης του 20%, στην κρουαζιέρα, σημείωσε ο κ.Μπρας.
Συνολικά, η επιβατική κίνηση στο λιμάνι του Ηρακλείου έφτασε πέρυσι τα 8 εκατ., άτομα, γεγονός που έχει αρχίσει να εξελίσσεται σε ευχάριστο... βραχνά για την περιοχή, αφού -όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο κ.Μπρας- «θα πρέπει να δούμε τι θα τον κάνουμε όλον αυτό τον κόσμο στην Κρήτη».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΛΗ, αν και η επένδυση του Οργανισμού στην κρουαζιέρα ήταν σχετικά χαμηλή, το όφελος ήταν μεγάλο: «με επένδυση μόλις 150.000 ευρώ, ο ΟΛΗ πέτυχε αύξηση 15,5% στις αποδόσεις για την οικονομία του Ηρακλείου», ενώ η ανάδειξη του λιμένα σε «home port» για δύο εταιρείες, «έδωσε» στην πόλη επιπλέον 50.000 διανυκτερεύσεις στα τουριστικά καταλύματα.
Μεγάλα τα οφέλη και από τη σύνδεση των τουρκικών και ελληνικών λιμανιών
Πρωτοβουλία για τη δημιουργία μιας εναλλακτικής πύλης εισόδου των τουρκικών προϊόντων στην Ελλάδα και περαιτέρω προώθησής τους στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ανέλαβε το Ελληνοτουρκικό Επιμελητήριο Βορείου Ελλάδος.
Το προτεινόμενο σχέδιο αποσκοπεί στη σύνδεση των τουρκικών λιμένων της Ραιδεστού (Tekirdag) και της Καλλίπολης (Gelibolu) με τα λιμάνια της Κεραμωτής στην Καβάλα και της Θεσσαλονίκης, για τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματικών φορτίων.
Το αίτημα των επιχειρηματικών φορέων έθεσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Δημήτρης Συμεωνίδης.
Η υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου θα έχει ως αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση της μεγάλης κίνησης στον τελωνειακό σταθμό Κήπων, στον Έβρο, που σήμερα αποτελεί τη βασική πύλη εισόδου των τουρκικών φορτίων. "Τα φορτηγά σήμερα περιμένουν στα ελληνικά τελωνεία 2-3 μέρες, ενώ μέσω της εναλλακτικής αυτής διαδρομής θα κάνουν 8-10 ώρες" σημείωσε ο κ. Συμεωνίδης, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι για την προώθηση του σχεδίου απαιτείται η συνδρομή της ελληνικής κυβέρνησης.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Παπαδόπουλος σημείωσε ότι η πρωτοβουλία μπορεί να αντιμετωπισθεί θετικά, υπό προϋποθέσεις ισότιμης ανάπτυξης.
Από την πλευρά του, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κουμουτσάκος επισήμανε ότι, αν και το θέμα είναι εθνικής αρμοδιότητας, το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο προσφέρει εύφορο έδαφος για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και κάλεσε τους εμπνευστές του σχεδίου να το παρουσιάσουν στην αρμόδια διεύθυνση μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο τη διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης κοινοτικών κονδυλίων για την υλοποίησή του.
Αιχμές Βαρβιτσιώτη κατά ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι Θεσσαλονίκης
Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, άφησε έμμεσες αιχμές κατά του ΤΑΙΠΕΔ τονίζοντας ότι το υπουργείο ακόμη περιμένει τις προτάσεις για την αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
«Το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση προς το υπουργείο για το πώς σκοπεύει να προχωρήσει στην αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Είμαστε σε ανοιχτό διάλογο, δεν κρυβόμαστε [...] Έχει κλείσει το κρατικοδίαιτο μοντέλο ανάπτυξης και η νέα γενιά θέλει περισσότερες διεθνείς συνεργασίες και ανταγωνιστικότητα» σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Πειραιά, σημείωσε ότι εντός των επόμενων ημερών θα κατατεθεί προς έγκριση στη Βουλή η πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).
Παράλληλα, όπως είπε, τον περασμένο Ιούνιο, «με πολύ κόπο καταφέραμε να καταστρώσουμε επέκταση της σύμβασης με την Cosco για την προβλήτα 3 του ΟΛΠ, η οποία ακόμη βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες να κάμψουμε τις αντιρρήσεις της Ένωσης, δεν έχουμε πάρει ακόμη το "πράσινο φως" για να προχωρήσει η επένδυση».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης πρόσθεσε ότι «οι ναυτιλιακές μεταφορές αποτελούν υψηλή προτεραιότητα στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας» ενώ επισήμανε την ανάγκη χάραξης μιας συνολικής πολιτικής για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αντί των αποσπασματικών στρατηγικών ανά γεωγραφική περιφέρεια.
Όπως είπε, «ο κίνδυνος που υπάρχει, σε περίπτωση που (στην ΕΕ) υιοθετούμε περιφερειακές πολιτικές για τη ναυτιλία, είναι το έργο να μην φύγει, π.χ. από τον Πειραιά για να μετακομίσει στο Ρότερνταμ, αλλά να πάει σε χώρες της Ασίας».
Πρόσθεσε ότι στόχος της ελληνικής προεδρίας αποτελεί επίσης η ενίσχυση της προσέλευσης στο ναυτικό επάγγελμα, με προοπτική «από 5,5 εκατ. εργαζόμενους να φτάσουμε στα 7 εκατ. το 2020 στην Ευρώπη».
Μέχρι πρόσφατα, πρόσθεσε ο υπουργός, η Ελλάδα κοιτούσε τα λιμάνια της ως υποδομές, με στόχο την τοπική ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση εσωτερικού εμπορίου. «Τα τελευταία χρόνια, αυτή η στρατηγική έχει αλλάξει[...] Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Πειραιά, που από περιφερειακό λιμάνι έχει γίνει σήμερα ένα από τα κεντρικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης» κατέληξε.
Ανωμερίτης: Ούτε κρατικό ούτε και ιδιωτικό μονοπώλιο θα φέρει την ανάπτυξη
Νωρίτερα ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γιώργος Ανωμερίτης είχε ταχθεί υπέρ του μοντέλου των παραχωρήσεων λιμενικών δραστηριοτήτων «σε πολλούς διαχειριστές και πολλούς χρήστες», αντί της πώλησης της πλειοψηφίας μετοχών τους σε έναν ιδιοκτήτη.
Ο κ. Ανωμερίτης είπε χαρακτηριστικά ότι «αν κανένα κακό κρατικό μονοπώλιο δεν προχωρά τα πράγματα, τότε δεν θα τα προχωρήσει και κανένα ιδιωτικό».
Όπως τόνισε, το 90% μεγάλων λιμανιών της Ευρώπης είναι, όπως είπε, δημόσιου χαρακτήρα, το 7% κρατικά και το υπόλοιπο 3% ιδιωτικά. «Πρέπει να προχωρήσουμε μέσα σε ένα μοντέλο, στο πλαίσιο του οποίου τα λιμάνια θα ανήκουν σε πολλούς διαχειριστές και πολλούς χρήστες» είπε και ανέφερε ενδεικτικά ότι στο λιμάνι του Πειραιά «τρέχουν» 322 συμβάσεις παραχώρησης, με πιο σημαντική εκείνη που αφορά την Cosco, η οποία και θα επεκταθεί αν το ελεγκτικό συνέδριο και η Κομισιόν θα ανάψουν το «πράσινο φως».
«Τα λιμάνια είναι μηχανές ανάπτυξης, όχι συγκυριακές λειτουργίες μέσα από τις οποίες θα πρέπει να επιλύουμε άλλου είδους οικονομικά και πολιτικά θέματα» σημείωσε.
Ο κ. Ανωμερίτης, είπε επίσης, ότι το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να υπάρξει επειγόντως ανεξάρτητη αρχή λιμένων, αλλά και να μεταρρυθμιστεί το σύστημα, σύμφωνα με τις προτάσεις,που έγιναν από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ. «Τρίτον, οφείλουμε να βρίσκουμε λύσεις που να ενισχύουν την οικονομική προσπάθεια της χώρας σε αυτή τη φάση και, τέταρτον, να μην ανακόψουμε μέσα από άστοχες ιδιωτικοποιήσεις την αναπτυξιακή διαδικασία».
Πηγή: www.iefimerida.gr/