Εορτάζει στις 6 Αυγούστου εκάστου έτους.
Η σημερινή εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου θεωρείται
ως μια από τις σημαντικότερες του εορτολογικού κύκλου των Δεσποτικών
εορτών, ιδιαίτερα στην Ορθόδοξη
Παράδοση, γιατί έχει μιαν άμεση αναφορά στην τελείωση και θέωση του ανθρώπου, που είναι και η εσχατολογική προοπτική της θείας Οικονομίας.
Παράδοση, γιατί έχει μιαν άμεση αναφορά στην τελείωση και θέωση του ανθρώπου, που είναι και η εσχατολογική προοπτική της θείας Οικονομίας.
Όλα τα γεγονότα
της ζωής και δράσης του Ιησού Χριστού αναφέρονται στη λύτρωση και τη
σωτηρία του κόσμου. Η μεταμόρφωση, όμως, πέρα από τη χριστολογική
σημασία που φανέρωσε σε όλους την επί της γης δόξα του Κυρίου, έχει και
μια βαθύτατη ανθρωπολογική σπουδαιότητα αφού δείχνει προς τον σκοπό της
πνευματικής πορείας, που είναι η θέωση και η δοξοποίηση του καθενός
ανθρώπου.
Η σημερινή
ευαγγελική περικοπή είναι άκρως ενδιαφέρουσα για δύο σημαντικούς λόγους:
και για τον ιστορικό ρεαλισμό της περιγραφής του γεγονότος της μεταμόρφωσης,
αλλά και για το βαθύτατο θεολογικό νόημα που εμπεριέχει και που
αναφέρεται στον άνθρωπο και στην προοπτική της ιστορικής του πορείας.
Η εορτολογική
παράδοση, μάλιστα, εμμένει όχι μόνο στην ιδιάζουσα θεολογική ερμηνεία
που προβάλλεται, αλλά και στη συμβολικότητα του γεγονότος με την αναφορά
και τη συσχέτιση του γεγονότος της μεταμόρφωσης με το όρος Θαβώρ. Έτσι
το Θαβώριο όρος παίρνει τη θέση συμβόλου λειτουργικού και επισημαίνει το
σημείο αναφοράς στην αγιαστική και θεοποιητική πορεία όλων μας.
Η μεταμόρφωση του Κυρίου και
η προοπτική της μεταμόρφωσης του καθενός ανθρώπου βρίσκονται σε
οργανική και λειτουργική σχέση μεταξύ τους. Έχουμε συνάντηση του θείου
και του ανθρώπινου, του κτιστού και του ακτίστου . Η μεταμόρφωση
βρίσκεται σε άμεση σχέση με την ενανθρώπηση. Ο Θεός γίνεται «ως εις εξ
ημών» και η μεταμόρφωση φανερώνει αυτό που πρέπει να γίνουμε εμείς. Στην
θαβώριο μεταμόρφωση μετέχει ο Θεός και ο άνθρωπος. Μετέχει όλη η φύση
και η κτίση.
Μεταμορφώνεται το πνεύμα αλλά και το σώμα.
Πρόκειται για τη μεταμόρφωση του όλου ανθρώπου και της καθόλου
δημιουργίας. Έχει, επομένως, η μεταμόρφωση καθολική σημασία. Γι’ αυτό
και δεν πρέπει να κατανοείται η μεταμόρφωση ως περιπτωσιακό γεγονός και
ως αναφερόμενο στα πνευματικά και στα επιμέρους μόνο θέματα του ανθρώπου
και της ζωής του. Πολύ περισσότερο δεν πρέπει να κατανοείται ως γεγονός
που αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού.
Υπ’ αυτή την
έννοια, το σημερινό κήρυγμα, αν και θα αναφερθεί σε τέσσερα μόνο βασικά
σημεία, σκοπός μας είναι να επιχειρήσουμε μια σφαιρική προσέγγιση του
γεγονότος της μεταμόρφωσης στην ολότητα του και στην καθολικότητα του,
φωτίζοντας θεολογικά αυτό καθαυτό το γεγονός αλλά και τη σημασία του για
τη δική μας πνευματική πορεία.
Η Μεταμόρφωση ως ιστορικό γεγονός
Κατά τη διήγηση
των Ευαγγελιστών, ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός πήρε από τους μαθητές τον
Πέτρο, τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο και ανέβηκε στο όρος Θαβώρ για να
προσευχηθεί.
Όπως σημειώνει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:
«Eπήρε δε τρεις μόνους Aποστόλους, ως προκρίτους και υπερέχοντας. O μεν γαρ Πέτρος επροκρίθη, επειδή ηγάπα πολλά τον Xριστόν. O δε Iωάννης, επειδή ηγαπάτο από τον Xριστόν. O δε Iάκωβος, επειδή εδύνετο να πίη το ποτήριον του θανάτου, το οποίον και ο Kύριος έπιεν».
Οι τρεις
μαθητές Του, όπως ήταν κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο Θαβώρ και
ενώ κάθισαν να ξεκουραστούν, έπεσαν σε βαθύ ύπνο. Όταν, ξύπνησαν,
αντίκρισαν απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα.
Το πρόσωπο του
Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο, και τα φορέματα Του ήταν λευκά σαν το φως.
Τον περιστοίχιζαν δε και συνομιλούσαν μαζί Του δυο άνδρες, ο Μωυσής και
ο Ηλίας.
Γράφει χαρακτηριστικά ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης:
«Έφερε δε εις το μέσον τους τον Mωυσήν και τον Ηλίαν, διά να διορθώση τας σφαλεράς υποψίας, οπού είχον οι πολλοί περί αυτού. Kαθότι, άλλοι μεν έλεγον τον Kύριον, πως είναι ο Ηλίας. Άλλοι δε, πως είναι ο Iερεμίας. Διά τούτο λοιπόν επαράστησεν εις το Θαβώρ τους πρώτους και κορυφαίους Προφήτας, διά να γνωρίσουν οι μαθηταί, και διά των μαθητών όλοι οι άνθρωποι, πόση διαφορά είναι αναμεταξύ του Xριστού, και των Προφητών. O μεν γαρ Xριστός, είναι Δεσπότης. Oι δε Προφήται, είναι δούλοι. Kαι ίνα μάθουν, ότι ο Kύριος έχει την εξουσίαν του θανάτου και της ζωής. Διά τούτο, από μεν τους αποθαμένους, έφερε τον Mωυσήν. Aπό δε τους ζωντανούς, έφερε τον Ηλίαν».
Αφού οι μαθητές
συνήλθαν κάπως από την έκπληξη, ο πάντα ενθουσιώδης, Πέτρος, θέλοντας
να διατηρηθεί αυτή η αγία μέθη που προκαλούσε η ακτινοβολία του Κυρίου,
ικετευτικά είπε να στήσουν τρεις σκηνές. Μια για τον Κύριο, μια για το
Μωυσή και μια για τον Ηλία. Πριν προλάβει, όμως, να τελειώσει τη φράση
του, ήλθε σύννεφο που τους σκέπασε και μέσα απ' αυτό ακούστηκε φωνή που
έλεγε:
«Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε» (Λουκά, θ' 28-36). Δηλαδή, Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, που τον έστειλα για να σωθεί ο κόσμος. Αυτόν να ακούτε.
Οφείλουμε,
λοιπόν, και εμείς όχι μόνο να Τον ακούμε, αλλά και να Τον υπακούμε. Σε
οποιοδήποτε δρόμο μας φέρει, είμαστε υποχρεωμένοι να πειθαρχούμε.
Έθιμα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος,
ως σπουδαία δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης
ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του
Δεκαπενταύγουστου.
Σε πολλούς
τόπους πιστεύουν ότι την παραμονή το βράδυ, κάποια ώρα, ανοίγουν ξαφνικά
οι ουρανοί και φαίνεται το «άγιο φως», σε όσους είχαν την υπομονή και
την πίστη να ξαγρυπνήσουν.
Ανήμερα δε,
προσφέρουν στους ναούς τα πρώτα σταφύλια της χρονιάς, για να ευλογηθούν
από τον ιερέα μετά την θεία λειτουργία, και να διανεμηθούν ως ευλογία
στους πιστούς. Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο
λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και
στην υπόλοιπη παραγωγή.
Πρόκειται για
το αρχαίο έθιμο των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στον
Θεό, μια μορφή αναίμακτης τελετουργικής θυσιαστικής προσφοράς, που
πέρασε και στον χριστιανισμό.
Ο λαϊκός
άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία τις απαρχές των καρπών και των
γεννημάτων του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον
Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η
σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της
παραδοσιακής κοινότητας.
Ήδη στους
Αποστολικούς Κανόνες επιτρέπεται η προσαγωγή στον ναό σταφυλιών, όχι
όμως και άλλων οπωρικών, ενώ ο Θεόδωρος Βαλσαμών, ερμηνεύοντας τον Δ΄
Κανόνα των Αγίων Αποστόλων, ερμηνεύει την εξαίρεση αυτή των σταφυλιών
από το ότι το κρασί, που προέρχεται από αυτά, χρησιμοποιείται για την
παρασκευή της θείας κοινωνίας.
Έτσι, τα
ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο στην
Λέσβο, ενώ στον Μοσχοπόταμο της Πιερίας άφηναν το πρώτο τσαμπί του
τρύγου σε κάποιο εικόνισμα του ναού, για να πάει καλά η σοδειά.
Δεν πρέπει εξ
άλλου να ξεχνούμε ότι στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος είναι αφιερωμένοι οι
ναοί των μεγαλύτερων και επιβλητικότερων ελληνικών φρουρίων, γεγονός που
δείχνει την σημασία, θρησκευτική και εθνικά αναγεννητική, που ο λαός
μας ανέκαθεν έδινε στην μεγάλη αυτή εορτή.
Και φυσικά, ως
σπουδαία εορτή είναι και εθιμικά καθιερωμένη αργία, η παραβίαση της
οποίας, από κάποιους ασεβείς και φιλάργυρους, επέφερε την άμεση θεϊκή
τιμωρία, σύμφωνα με τις παραδόσεις του ελληνικού λαού, για
παραδειγματισμό και των υπολοίπων.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος βαρύς.Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου, καθὼς ἠδυναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς, τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.